Pár rad k elektrokolům

Jízda na elektrokole

  Důležité je správně řadit převody. Prodloužíte dojezdovou vzdálenost a zlepšíte komfort jízdy. Rádi vám poradíme, jak správně řadit převody.

 

Při rozjezdu je dobré řadit lehčí převody. Ulehčíte tím nohám i motoru a nespotřebujete tolik energie. To platí obzvlášť při startu do kopce.

Při delší jízdě do kopce dochází k zahřívání motoru i baterie. Při přehřátí odpojí teplotní pojistka systém. Pokračovat můžete až po jeho vychladnutí. To bývá zhruba deset až dvacet minut. Toto je zejména záležitost letních měsíců, kdy teploty přesahují třicet stupňů.

Uvědomte si, že pokud během jízdy zastavíte s nastaveným vyšším stupněm výpomoci, může vás kolo při následném rozjezdu překvapit svou akcelerací. Myslete na to. Při rozjezdu v omezeném prostoru radši výpomoc omezte nebo vypněte.

Pokud máte nosičovou baterii, zvýší se těžiště kola. Při jízdě i při manipulaci s tímto počítejte. Je to v podstatě "malý nákup" za sedlem, který kolo mírně převažuje při náklonu na stranu.

Při delší jízdě z kopce může dojít k deaktivaci výpomoci. Toto se projeví v okamžiku, kdy se terén srovná, rychlost klesne pod dvacet pět kilometrů v hodině a i při nastaveném vyšším stupni výpomoci motor nepomáhá. Většinou stačí protočit pedály o jednu točku zpět a systém sám naběhne.

V průběhu jízdy v závislosti na zatížení a použitém stupni výpomoci dochází ke kolísání indikace stavu kapacity baterie (dojezdu) i v řádu desítek procent. Toto není chyba, ale vlastnost indikace. Například při jízdě do kopce a použitém nejvyšším stupni výpomoci ukazuje indikace stavu nabití 30 procent. V okamžiku, kdy se profil srovná a klesne zatížení baterie, ukazuje displej 60 procent kapacity. S tímto je nutné počítat i při plánování výletu.

Péče o baterii

Baterie patří k nejdražším dílům na elektrokole. Věnujte jí tedy náležitou péči a odvděčí se vám dlouhou životností. Baterie s Li-Ion články nemají tzv. "paměťový efekt". Nemusíte ji před každým nabíjením plně vybít. Platí pravidlo, že je lepší baterii nabíjet častěji v kratších časových úsecích, než čekat na její plné vybití.

  • Udržujte baterii v průběhu sezony stále nabitou. Platí pravidlo po vyjížďce nabít a vždy startovat s plnou kapacitou.
  • Neuškodí v průběhu výletu (např. při občerstvovací pauze) baterii připojit na hodinku dvě na nabíječku. Prodloužíte si dojezd i životnost baterie. Stačí k tomu klasická zásuvka na 220V.
  • Při přepravě elektrokola (např. na nosiči auta) nenechávejte baterii připevněnou na kole. Přepravujte ji zvlášť, uloženou na bezpečném místě chráněném před nárazem a slunečním zářením. To ostatně platí i pro další doplňky - blatníky, brašny, blikačky a podobně...
  • Pokud necháte kolo stát delší dobu na sluníčku, může dojít k přehřátí baterie. Zkracujete tím i její životnost. Pokud nemůžete nechat celé kolo ve stínu, vyjměte alespoň baterii a schovejte ji. Za jízdy se chladí vzduchem - zde vyšší teploty nevadí.
  • To stejné platí i pro nízké teploty. Při teplotách kolem bodu mrazu se zpomalují chemické reakce v baterii a sníží se tedy i dojezd. Při těchto teplotách už nenechávejte stát kolo s baterií venku.
  • Baterie i kontakty jsou utěsněné proti stříkající vodě, ale nejsou vodotěsné. Déšť neublíží, ale pokud se dostanete do průtrže, je lepší systém vypnout a následně kontakty vysušit. Vyhněte se také brodům, kde hrozí ponoření spojů motoru i baterie pod hladinu!
  • Při mytí kola nepoužívejte tlakovou vodu (Vapku). Tlakem můžete dostat vlhkost pod utěsněné spoje, a to nejenom v kabeláži. Vlhkost se pak může dostat i do prostoru motoru, kde časem dojde ke korozi součásek a jejich znehodnocení.
  • Používejte pouze nabíječku dodanou výrobcem.
  • Pro dlouhodobé skladování je ideální hodnota nabití baterie zhruba 70 procent maximální kapacity. Orientačně určíte podle LED ukazatele na displeji či baterii. Jednou za dva měsíce připojte baterii na nabíječku. Stačí hodinka.
  • Baterii mimo sezonu skladujte na suchém, temném místě. Teplota nesmí klesnout pod sedm stupňů. Vyvarujte se vlhkým prostorům. To platí i pro celé kolo.
  • Další informace se dočtete také v přiloženém návodu ke kolu.
  • NIKDY NESKLADUJTE BATERII VE VYBITÉM STAVU!