Elektrokola jak vybrat

Jaký typ elektrokola zvolit? Vybírejte stejně, jako byste pořizovali klasické jízdní kolo bez motoru.

Typ kola

Jaký typ elektrokola zvolit? Vybírejte stejně, jako byste pořizovali klasické jízdní kolo bez motoru.

  • Horské elektrokolo: Vhodné pro jízdu v terénu, s náročným profilem a na delší výlety.
  • Krosové/trekingové elektrokolo: Vhodné pro turistiku po zpevněných cestách a v lehčím terénu.
  • Skládací elektrokolo: Vhodné do práce, na ryby, do karavanu... Prostě všude tam, kde nebudete "polykat" kilometry a řešíte prostor pro skladování či transport.
  • Městské/nízkonástupové elektrokolo: Pokud si chcete užít jízdu ve vzpřímenějším posedu a ulehčit si nastupování, padne volba na toto kolo. Vhodné i na polní cesty a delší výlety.

Typ pohonu

  • Středový pohon: Ideální a nejpoužívanější pohon z hlediska využití síly motoru a vyvážení kola. Dojezd je při stejné kapacitě baterie o zhruba 25-30 procent vyšší než u zadního pohonu. Proto se nejčastěji používá u horských kol. Jedná se o nejdražší variantu pohonu, která vám ovšem poskytne pomoc v téměř každém stoupání. Tento typ pohonu má obvykle 9-10 převodů, ale díky elektromotoru je to plně dostačující.
  • Motor v zadním kole: Ideální varianta pro jezdce, který chce zachovat všechny převody na kole a při výletech se nedostane k prudkému stoupání či technickým pasážím. Nejčastěji se tento pohon využívá na trekingových nebo městských kolech.
  • Motor v předním kole: V dnešní době již téměř nepoužívaný pohon. Bývá nejlevnější. Výhodou je vyvážení kola při použití nosičové baterie.

Dojezdová vzdálenost

Zde si dejte pozor na katalogové údaje. Maximální dojezdy jsou počítané metrikou spotřeby 4 Wh/km. To je při kapacitě baterie 11 Ah/36 V (400 Wh) dojezd 100 kilometrů. Toto je ovšem pro 95 procent jezdců a tratí nedosažitelné číslo. Reálné hodnoty, ověřené při testování (např. v kopci 6-8 procent při váze jezdce 80 kg), byly 10-15 Wh. A hned jsme na poloviční až třetinové hodnotě dojezdu. K tomu foukne vítr zepředu, klesne teplota a budete rozčarovaní, že je baterie po 35 kilometrech na nule. Byť celou trasu nepojedete pouze do kopce, je dobré počítat s tím, že reálný dojezd na plnou kapacitu baterie ovlivňuje mnoho faktorů. Patří mezi ně váha jezdce, profil a terén trati, použitý stupeň výpomoci, teplota, vítr... Ovšem i bez baterie se dá stále na kole dojet v pohodě do cíle. Odpor pohonu je téměř nulový. Vezete tak pouze pár kilo navíc. Poslední varianta je oživit baterii během pauzy na oběd. Za hodinku vám klidně naskočí 20-30 procent dojezdu navíc.